Pages

Friday, January 25, 2013

:: Pemakaian Cincin Mengikut Islam ::


               Assalamualaikum.. kengkawan blogger dan kawan facebook mahu pun twitter terima kasih kerana menbaca hasi tulisan saya yang tak seberapa ini.saya seorang insan biasa tiada kelebihan atau kebolehan sepeti kamu jugak yang suka bersosia di alam maya. hari ini saya nak menulis etry pemakaian cincin mengikut islam, bab kata orang cincin di jari manis mu heee...
 

         Tidak banyak saya nak huraikan sekadar pengetahuan sudah memadai. “Nasihat Nabi Muhammad S.A.W kepada Saidina Ali sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad S.A.W berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin, pakailah di jari:
jari manis,jari kelingking (anak jari) dan janganlah memakai pada jari,jari tengah,jari telunjuk "Nabi Muhammad SAW melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

 

           Para ulama Syafieyah mengatakan bahawa harus untuk dipakai cincin pada jari kelingking kanan atau kiri sekalipun. Tetapi pandangan yang masyhur ialah memakainya pada jari kelingking kanan kerana ianya merupakan tempat untuk berhias. Manakala memakai cincin pada jari manis adalah dibenarkan. Jari tengah, telunjuk dan ibu jari adalah dilarang bagi kaum lelaki untuk meletakkan cincin padanya. Ini kerana terdapat larangan daripada Baginda sallallahu alaihi wasallam kepada Sayyiduna Ali radhiyallahu anhu untuk memakai cincin pada jari-jari tersebut.


No comments:

Post a Comment