Pages

Monday, December 30, 2013

Awak dah berubah..

a

Kenapa awak? Dulu boleh kata 24 jam kite sms n on call ada je topic nak cerita tak bosan pun.Sekarang nak mesej sehari pun susah kadang2 tu just say gud morning and gud nyte jer.
Tu pun kira nasib baik lhaa.Dulu awak selalu cakap awak sayang saya,awak rindukan saya.. tapi sekarang semua 2 dah jarang2 awak cakap.Bila saya cakap kat awak,awak kata awak sayang saya jugak.Tapi kenapa jadi macam nie.Awak dah lain sangat sekarang,awak dah berubah.Awak tak nampak yang awak berubah,tapi saya nampak awak!Dalam diam hati saya menangis.Dulu.. awak selalu cakap nak saya sentiasa ada dengan awak nak bawa saya ke mana saja awak pergi..

Saya tak nak awak layan saya sebab terpaksa..
Dulu awak selalu pesan kat saya jangan gantikan orang lain di tempat awak dalam hati saya.
Sekarang awak da tak kisah pun dengan semua 2 siap suruh saya pergi lagi.Dulu awak tak kisah pun saya asyik tanya benda yang sama.Awak dah berubah semenjak awak jumpa kawan-kawan yang dulu.Sekarang awak selalu kata saya macam2 saya buat semua tu sebab saya tak nak awak tipu saya.Awak tak pernah faham isi hati saya tapi awak janji akan cuba faham saya.Sekarang lagi teruk dari sebelumnya saya tak nampak pun awak cuba faham saya.Dulu saya selalu senyum sorang2 bila teringat kat awak.Sekarang saya selalu menangis bila teringatkan awak sedih dengan hubungan kita yang makin hambar nie.Kalau nak cerita pasal perbezaan hubungan kite nie memang banyak awak,tak terkata memang banyak.Mana janji2 awak yang dulu?
Late in nite when all the world is sleeping. I stay up and think of you n I wish on a star that somewhere u're think of me coz i'm dreaming of u tonight.i love you,i need you,i miss u damn much and all the moment that we have been together.Saya rindukan awak yang dulu.

Friday, December 6, 2013

HATI DAN PERASAAN

Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut. Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka tapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu yang telahpun dibukakan untuk kita. 


Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang. 

Memberi seseorang seluruh cinta anda bukanlah satu kepastian yang mereka akan menyintai anda kembali! Jangan harapkan cinta sebagai balasan. Nantikan sahaja ia untuk mekar di dalam hati mereka tapi sekiranya ia tidak, pastikanlah ia terus mekar di dalam hati anda. Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam untuk menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang. 

Jangan pandang kepada kecantikan kerana boleh jadi ianya palsu. Jangan kejar kemewahan kerana ianya akan susut. Carilah seseorang yang membuatkan anda tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yang suram. Carilah yang membuatkan hati anda tersenyum. Akan tiba satu ketika di dalam kehidupan apabila anda teramatkan rindukan seseorang sehingga anda ingin menggapainya dari mimpi anda dan memeluknya dengan sebenar.Mimpilah apa yang ingin anda mimpikan, pergilah ke mana-mana yang ingin anda tujui dan jadilah apa yang anda inginkan kerana anda hanya memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin anda lakukan. 

Semoga anda memiliki kebahagiaan yang cukup untuk membuatkan diri anda menarik, percubaan yang cukup untuk membuatkan anda kuat, kesedihan yang cukup untuk memastikan anda adalah seorang insan dan harapan yang cukup untuk membuatkan anda bahagia. Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang.Jika anda rasa ianya menyakitkan anda, fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga. 

Kebahagiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam memiliki segala yang terbaik. Mereka hanya membuat yang terbaik dalam hampir apa saja yang datang di dalam perjalanan hidup mereka. Kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis, mereka yang terluka, mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba. Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka. Cinta bermula dengan senyuman, mekar dengan ciuman dan berakhir dengan tangisan. 

Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan yang lalu yang telah dilupakan. Anda tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga anda melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam. 

Semasa anda dilahirkan, anda menangis dan orang di sekeliling anda tersenyum. Teruskanlah hidup anda supaya apabila anda mati nanti, andalah yang akan tersenyum dan orang sekeliling anda pula yang akan menangis

Tuesday, December 3, 2013

TANDA JODOH KUAT BERSAMA SI DIA



Secara umum yang kita tahu, tanda-tanda jodoh adalah keserasian, saling memahami, masing-masing pandai bertanggungjawab dan saling bertolak ansur. Itu adalah secara asasnya. Tapi dalam artikel kali ini, kita akan membincangkan perkara yang berbeza. Masih tentang tanda-tanda jodoh kita kuat bersama seseorang tetapi dalam konteks yang sedikit berbeza. Bukan senang untuk membicarakan soal jodoh kerana ia milik Allah. Macam mana pun manusia boleh merancang dan berusaha, selebihnya hati kita harus kuat menyerahkan soal jodoh kepada Allah.
Orang kata cinta tidak selalu bersama jodoh, tetapi jodoh selalu bersama cinta? Tidak semestinya! Kisah cinta nyata bukan macam kisah cinta dalam novel. Tidak semestinya sesuatu perkahwinan itu membahagiakan. Mereka ada jodoh, tetapi mereka masih tiada cinta. Jadi jangan terlalu menekan atau mempercayai sesuatu mitos. Jadi apa yang penting sebenarnya adalah cinta dan jodoh. Ia harus datang bersama. Jika sesebuah cinta itu tidak ada dalam hati seseorang, sampai bila-bila lah dia tidak akan ada.
Cinta boleh dipupuk? Adakah ia benar? Bagi saya, jika cinta itu dipupuk bermakna ia bukan semula jadi. Dipupuk bermaksud kita berusaha menekan diri kita melakukan sesuatu yang bukan asalnya kita mahu. Boleh kalau korang nak cuba. Tapi seeloknya cinta itu datang dari hati secara semula jadi. Barulah sesuatu cinta itu akan kekal. Berbalik kepada persoalan cinta dan jodoh. Memang kita tak tahu apa akan jadi pada masa akan datang, tapi Allah sebenarnya dah tunjuk pada kita secara halus siapa jodoh kita. Tak percaya? Pernah tak korang dengar atau berdepan dengan situasi macam ni:-
“Hisyh, asyik asyik terserempak dengan dia je, hari-hari pandang muka dia je”,
“Dulu saya cari jodoh di tempat yang jauh, rupa-rupanya dia selama ini dekat dengan saya!”
Ha, tu tandanya apa tu? Hehe, memang lah tidak semuanya betul mereka yang selalu terserempak bersama tu memang berjodoh, tapi kebanyakkannya macam tu kan? Cuba perhatikan mereka yang berpasangan, kebanyakkannya dari bidang yang sama atau dekat-dekat. Paling tidak pun mempunyai minat yang sama secara kebetulan. Contohnya macam seseorang di bidang perniagaan akan mendapat jodoh dengan orang yang minat berniaga dan seseorang doktor akan bertemu jodoh dengan seorang peguam mungkin. Ini hanya kemungkinan, tidak semua, tetapi banyak yang berlaku.
.
Antara beberapa persoalan dan tanda berkaitan soal jodoh adalah:-
Orang yang kita cari sebenarnya berada dekat dengan kita
Percaya tak, sebenarnya jodoh yang korang cari berada berdekatan dengan korang. Korang mungkin tak nampak sekarang, tapi mana tahu suatu hari korang akan bertemu dengan seseorang yang sangat dekat dengan korang. Bahkan korang akan jatuh cinta dengan seseorang yang korang kenal suatu masa dulu. Tak sangka kan? Kuasa Allah ini besar. Kita cari jodoh jauh jauh, rupanya dia berada dekat dengan kita.
Entah-entah jodoh kita adalah seseorang yang telah lama cintakan kita dalam diam. Atau jodoh korang adalah daripada kenalan korang di suatu masa dahulu. Jadi jangan menekan sangat soal jodoh. Mungkin ada di antara korang yang sudah bersedia untuk menikah tetapi masih belum bertemu jodoh. Usah risau, pedulikan apa orang kata, yang penting jodoh untuk korang akan tetap juga sampai nanti.
Sebenarnya, jika kita perhatikan betul betul, Allah telah mengurniakan sesuatu yang sangat baik untuk kita dalam soal jodoh ni. Jika dulu kita pernah bercinta, mengangankan suatu perkahwinan yang indah tetapi kita kecewa sehingga pintu hati tertutup, tapi sekarang Allah beri seseorang yang lebih daripada yang dulu untuk menemani hidup kita. Usah khuatir soal jodoh itu, kerana bila seseorang itu sudah ditakdirkan menjadi jodoh dan pasangan korang, ia tetap akan jadi milik korang. Datanglah beribu halangan sekalipun, takkan ada yang boleh mengubah kuasa Allah.

Apa pun dugaan, semuanya dapat diatasi
Ok, sekarang adalah situasi di mana korang sedang bercinta dan merancang untuk menikah. Korang sedang berusaha kumpul duit dan menghadapi susah dan senang bersama sama. Tidak dinafikan, pasti wujud konflik di saat ini kan? Tak kira lah masalah apa pun, pasti ada yangdatang untuk menguji cinta korang kan? Di saat itu mungkin ada yang merasakan bahawa pasangan dia sekarang bukan jodohnya. Lalu mulalah tanggapan negatif tersebar dan mengeruhkan hubungan. Ketidakpercayaan mula timbul dan mengugat hubungan korang. Di sinilah sebenarnya korang kena main peranan yang sangat penting. Walau apa pun dugaan jangan sesekali cepat putus asa.
Ok, jika korang berdua berjaya mengharungi apa saja dugaan bermakna dia memang dijodohkan untuk korang. Contohnya, berlaku konflik yang sangat besar dalam sesuatu hubungan yang menyebabkan pergaduhan. Suasana jadi begitu tegang dan masing-masing berfikiran seolah seolah hubungan itu tidak dapat diselamatkan lagi. Korang pulak dah mula rasa kecewa, pasrah dan redha atas apa saja yang bakal terjadi. Tiba-tiba, dengan kuasa Allah, konflik itu dapat diselesaikan, hubungan korang berdua kembali seperti dulu lagi. Malah mungkin semakin memahami dan bahagia.
Setiap kali berlaku konflik yang menyebabkan korang rasa putus asa, Allah tunjukkan jalan korang untuk berbaik semula. Itu adalah salah satu tanda jodoh korang kuat bersama si dia InsyaAllah. Banyakkan berdoa dan sabar dengan setiap dugaan yang diberikan. Jangan sesekali mudah mengalah. Apa apa pun ia sebenarnya bergantung pada sikap kita sendiri juga. Jika korang jenis yang cepat putus asa dan kuat mengalah, macam mana nak kekalkan jodoh?

Berpisahlah macam mana pun, jika jodoh itu milik kita ia pasti milik kita!
Pernah juga terjadi, pasangan kekasih yang telah berpisah suatu masa dahulu berjumpa balik dan berkahwin! Itu juga namanya jodoh. Berpisahlah macam mana pun, jika Allah tetapkan jodoh itu milik korang, maka ia milik korang. Mungkin Allah mahu korang berpisah untuk memperbaiki diri masing masing dan menguji rasa cinta antara korang. Hakikat ayat ini, “kalau jodoh, ia tetap jodoh” sentiasa menguatkan hati manusia tentang persoalan jodoh. Memang sangat menyakitkan jika jodoh korang bukan bersama seseorang yang korang cintai. Tapi bersangka baiklah kepada Allah.
Dia akan mengurniakan seseorang yang baik untuk korang. Tidak mudah, korang perlu menjadi seseorang yang sangat kuat dan tabah. Tapi ingatlah, jika si dia memang jodoh korang, tiada satu manusia pun dapat halang dia menikah secara sah dengan korang. Tapi jika bukan, buatlah macam mana pun, dia tetap bukan milik korang. Jalan penyelesaian yang baik untuk menghindar kita dari berasa sedih dan was-was mengenai persoalan jodoh adalah kembali kepada Allah. Dia yang mencipta segala jenis perasaan yang ada di muka bumi ini. Dia yang memberikan kebahagiaan kepada semua hamba hambaNya.
Minta lah kepada Nya sedikit kebahagiaan, InsyaAllah jika kita ikhlas dan redha menerima segala ketentuan Allah, kita akan tenang dan hidup bahagia. Buatlah solat istikharah dengan cara yang betul. Ia dapat membantu korang dalam membuat keputusan. Jika korang dah cukup berusaha, dan takdir menentukan sesuatu yang berbeza untuk korang, terimalah dengan sabar dan ikhlas. Memang sukar tetapi kan Allah itu Maha Mengetahui. Sakit yang korang rasa sekarang adalah bayaran untuk kebahagiaan untuk korang di masa akan datang nanti InsyaAllah.

Jangan serahkan pada takdir semata-mata
Soal jodoh memang lah milik Allah, tapi kita tidak boleh duduk diam tanpa berbuat apa apa dan tunggu bulan jatuh ke riba. Allah benci orang yang suka berputus asa dan tidak mahu berusaha. Ada yang kata jodoh tak perlu dicari, tetapi ia datang sendiri. Benar, tapi tetap juga kita perlu berusaha. Bagaimana? Persiapkan diri kita menjadi seseorang yang lebih baik dari hari ke hari. Berkawan dengan ramai orang tidak kira lelaki dan perempuan, asalkan korang tahu batas-batasnya dan luaskan lah pandangan terhadap kehidupan.
Jangan kurung diri korang daripada cinta kerana beranggapan jodoh korang sudah ditentukan. Hiduplah dengan normal dan bersosiallah seperti orang lain. Asalkan korang tahu jaga batas, itu sudah mencukupi. Tidak mustahil korang akan berkenalan dengan seseorang dan bertemu jodohdari situ. Elakkan mengamalkan sikap duduk diam dan tunggu tanpa berusaha apa-apa. Mungkin korang adalah seorang lelaki yang sedang meminati seorang gadis dalam diam. Korang mahu memperisterikan dia. Jadi apa yang korang perlu lakukan?
Duduk diam? Salah tu. Sekurang kurangnya korang harus mencuba. Tak cuba tak tahu kan? Allah tidak menghadirkan seseorang dalam hidup kita tanpa sebarang sebab. Ia adalah sama ada Allah mahu kita belajar sesuatu dari orang-orang yang kita jumpa dalam hidup kita ataupun Allah menghadirkan seseorang itu sebagai tanda kita akan hidup bersama nya selama-lamanya!
Jadi jangan lepaskan setiap peluang yang ada. Tidak salah untuk kita berusaha dalam soal jodoh ni. InsyaAllah jika kita berusaha keras, ia akan jadi milik kita. Yang penting cubalah dulu. Jangan awal awal dah putus asa.
.
.
Jodoh itu milik Allah, tapi ia dicipta khas untuk manusia agar kita dapat menikmati nikmat bahagia hidup di dunia ini bertemankan seseorang yang sangat kita sayangi. Ada orang yang dapat jodoh dengan orang yang dicintai, ada yang tidak. Semua itu kuasa Allah, kita tak layak mempersoalkannya. Tetapi kita boleh belajar daripada pengalaman yang kita dapat. Bila dah dapat jodoh dengan seseorang yang kita cinta tu, jagalah elok elok. Jangan lancang sangat untuk bercerai jika ada konflik berlaku. Walau apa berlaku sekalipun, belajarlah cara untuk mempertahankan rumah tangga korang.
Allah telah mengurniakan satu jodoh untuk korang. Orang lain yang terlalu berharap tak dapat, tapi korang dah dapat. Kenapa kena sia siakan? Jaga hubungan elok elok. Hargai apa yang ada sekarang. Penceraian adalah sesuatu yang paling dibenci Allah walaupun ianya tidak salah. Takdir takdir memang takdir tapi usaha usaha tetap usaha. Persoalan jodoh itu sangat sulit, tetapi manusia boleh mencuba dan terus mencuba. Allah tidak kejam. Dia Maha Menyayangi. Pasti Dia akan mendengar setiap doa dan rintihan kita sekaligus menghadiahk
an jodoh yang terbaik untuk kita semua, InsyaAllah.

Tuesday, October 1, 2013

Kisah CINTA di PLKN





 Sebut je pasal CINTA PLKN  mesti ramai bekas-bekas pelatih plkn tahu sangat dengan cinta kontrak,iatu bercinta hanya kat dalam kem walaupun dyerang dah ada bf or gf kat luar..Emm tapi berbeza dengan aku..Cinta plkn aku tak ada perkataan kontrak.Mula-mula aku masuk plkn aku memang dah berniat tak kan terjebak dengan cinta kontrak tu sebab aku tak nak disakiti buat kali kedua..Bila dah hampir sebulan aku still tak boleh nak rapat dengan mana-mana perempuan walaupun lain kompeni tapi cuma dengan Atirah Adila je aku rasa selesa untuk rapat dengan dye walaupun kterang selalu gaduh2..tapi gaduh manja2 je la.hehe..Emm dalam diam2 aku dapat tahu daripada Atirah yang ada sorang mamat nak ushar dia.Time 2 aku tak tahu nape aku rasa biasa je..Maybe sebab hati ni dah tertutup nak terima orang lain lepas dikecewakan first love aku masa zaman skola..



Dalam beberapa hari tu dengan tak disangka2 aku tiba2 jadi suka berkawan dengan minat tu sejak aku satu kumpulan dengan dye kat dalam kelas CB.Maybe sebab aku terpikat dengan senyuman dye..hehe.Bila dah lama berkawan dengan dye and dye pun mula luahkan perasaan dye kat aku..Time tu aku rasa happy tapi pada masa yang sama rasa takut untuk jatuh cinta lagi begitu juga dengan dia..hee..Aku dengan dye tiba2 jadi terlalu rapat tanpa ada hubungan pape..Just sebagai kawan.Kat dalam kem aku dengan dye digelar '3P'(pasangan paling popular)..Sampai cikgu dengan jurulatih pun tahu pasal kterang..huh malu sebab selalu kene pangkah dengan cikgu2 kat situ..Tapi aku tak kisah pun sebab aku tahu dyerang just nak menguji aku..haha.





hari demi hari, saya mesej-mesej dengan awak tiba-tiba kita dalam keadaan yang serius! saya tanya awak ada suka sesiapa ke dalam kem ni. awak cakap ya.. haihhh, sayu hati saya dengar :') dan awak kata orang tu ialah saya. ALLAH.. terperanjat dan makin bertambah sayu.. masa tu saya fikir awak, saya dan kawan saya.. kalaulah kawan saya tahu, mahu meletup bumi ni :) tapi saya tetapkan untuk jadi sahabat awak. teman tapi mesra :) 
Minah tu memang seorang yang pendiam sampai ramai budak lelaki kat dalam kem jelez dengan aku..hehe.Dye baik sangat and selalu ambil berat pasal aku.Tiap2 hari aku datang jumpa dia and aku bagi  something..Kalau sehari dye tak nampak muka aku confirm dye akan risau sebab takut jadi pape kat aku. sampai time aku tak sihat kat kem dye memang risau giler2 kat aku..Terharu aku tengok dye yang terlalu baik and terlalu ambik berat pasal aku..Time 2 aku rasa bahagia giler sebab dapat kenal dengan dye..
tapi awak cakap "awak jangan anggap saya macam musuh yer.. layan saya macam biasa..," awak, masa tu dalam hati saya memang nak layan awak macam biasa.. kita mesej dan cerita hati ke hati.. lama sangat sampai pukul 12pagi kalau tak silap. lepas tu kita tidur. pukul 5pagi awak dah kejut saya suruh bangun.. comel awak ni. hehe.. hari tu hari Jumaat. saya ingat lagi.. awak tanya saya mandi ke x? saya kata ye. dan awak pun mengaku yang awak dh mandi. rupa-rupanya ada wira yang x mandi pagi hari tu. mandi ke x saya tak pasti.. err? hehe

kebetulan hari tu saya duty, jadi saya dah lama dekat surau. sebab kejutkan wirawati-wirawati dekat kem tu. hehe.. awak pulak kata yang awak on the way nak ke surau. senyap-senyap saya intai awak dari dalam surau sebab nak tengok awak ambil wudhu' tapi awak perasannnn! hihi.. malunya saya masa tu ALLAH jer yang tahu. 

banyak aktiviti kita buat bersama-sama dalam kem PLKN tu..
muka pertama yang saya cari pada pagi yang masih gelap itu, muka awak.. bila saya nampak muka awak, saya tersenyum.... tidur pun saya tengok gambar. bila saya rindu, saya cium gambr awak. saya curahkan isi hati saya pada awak dekat gambar tu.. awak pun senyummm jer tengok  gambar awak di telefon saya. ianya touchscreen,telefon touchscreen kan :) 

sebelum  hari Jumaat itu ada majlis di kem PLKN. ..malam tu pula, tepat jam 12:00 malam, hari Jumaat, 21 Jun 2013. awak dengan saya disatukan hati.. gembira tak terkata saya masa tu.. terima kasih awak..

  semua beratur untuk majlis bersalam-salaman.. saya salam kawan-kawan saya. mata saya tak lari daripada memandang awak. saya nampak awak menangis dulu masa tu.. sayu hati ni awak, saya kalau boleh tak nak semua ini berlaku.. saya nak kita di PLKN semula.. sentiasa di PLKN tanpa ada benda lain yang dapat memecahkan tembok imaginasi kita bersama-sama PLKN. selepas majlis tu, saya terus jumpa awak. seperti yang dijanjikan, dengan berat hati saya tinggalkan cincin yang bagi kata awak di jari tangan awk. saya berikan pada awak.. berattttt hati saya masa tu. awak tanya saya "saya bagi awak cincin ni, nak tak?..," tapi awk menolak. cincin tu terlalu bernilai. awak tak mahu.. sampai saat ni saya ingat bentuk cincin itu, warna apa dan segala-galanya tentang cincin tu..

banyak kali awak tanya saya, saya tetap cakap tak nak cincin tu. cincin tu milik awak. bukan saya tak suka, saya sayang cincin tu. selepas itu, saya perlu ke bilik pakaian. pakaian-pakaian yang dilarang untuk dibawa balik, terpaksa saya pulangkan dengan berat hati.. saya senyum pada awak sebab saya rasa itu kali terakhir saya jumpa awak. rupa-rupanya tak! awak ada dekat bilik pakaian tu, saya ingatkan awak kena pulangkan lambat pakaian awak sebab awak balik daj

di situlah, kita bergambar bersama, awak bluetooth gambar awak pada saya. saya pun sama. muka masing-masing sedih sangat sebab lagi beberapa jam saya akan balik. kita berbual panjangggg! bila sampai DM, saya nak balik dorm sebab nak kemas sikit lagi barang saya.. awak macam tak bagi saya balik dorm. bila saya jalan, awak panggil. bila saya jalan lagi, awak panggil tanya macam mana nak letak cincin kat jari awak tu. haha. lawak la awak ni :) saya tanya awak "awak ni macam tak bagi saya balik dorm jer?," 

awak cakap "memang..," "saya nak awak di sini dengan saya..," ALLAH, lagi cair hati saya. saya tak fikir apa-apa dah. hanya awak, awak dan awak :) tapi akhirnya saya balik juga dorm..dah jauh sikit saya jalan. awak lang nama saya.. awak cakap "I LOVE YOU" pada saya dari jauh dengan bahasa isyarat. awakkkk, melting saya masa tuh. saya senyum malu, dan perlahan-lahan balas pada awak :) 

lepas Subuh, saya jalan perlahan-lahan dengan lemah untuk balik dorm. saya kena bawa barang-barang saya turun ke pejabat. lagi satu jam saya akan balik.. kebetulan saya terserempak dengan awak lagiiii, saya tak lepaskan peluang. kita bergambar lagi. saya cakap di sisi awak "awak, saya dah nak balik. saya nak ada kat sini dengan awak..," awak senyum hambar.. "nak buat macam mana, takdir sayang..," sayang?? awak, lagi sekali awak buat saya terperanjat dengan panggilan tu. 

awak suruh kawan awak balik dorm dulu lepas kita bergambar. saya pandang awak, awak pandang saya. awak, saya memang tak nak lepaskan awak apatah lagi nak jauh dari awak.. lama juga kita macam tu sampai awak kata awak nak balik . nak siap-siap sebab awak balik dengan waris tpi saya balik awal dripda awak. saya pun lagi setengah jam nak balik. awak jalan dengan lemah, dan mana datangnya perasaan saya untuk tarik lengan awak. maaf, saya tak sengaja.. saya terus ucap I Love You betul-betul di hadapan masa awak. mata awak nampak merah! saya tahu awak tahan tangisan awak.. 

awak balas lembut "I Love You Too..," awak cubit hidung saya. awak cakap "janji dengan saya, jangan nakal-nakal. jangan lupakan kenangan kita dekat sini..," saya angguk-angguk jerr. awak hulur jari kelingking awak dekat saya dan awak cakap "janji..?," saya tersenyum dan saya sambut jari kelingking awak. ALLAH, sungguh sayu hati saya ketika itu.. awak pun berlalu pergi, saya perhatikan langkah awak berlalu dengan hati yang berat..

saya balik dorm dan cari buku PLKN saya yang ada tulisan awak. waktu Subuh pada hari saya nak balik. ada budak beri buku tu pada saya dari awak. saya ingat, saya beri awak buku tu untuk tulis apa yang awak nak.. sampai surau saya terus baca. menangis-nangis saya baca isi kandungannya. dan dalam dorm lepas itu pun, saya menangis sekali lagi membaca isi kandungan buku itu.. saya cintakan awak, sungguh.

saya bawa barang-barang saya ke pejabat. saya cari kelibat awak masa tu sebab saya tahu waktu ini awak perlu ada di situ juga untuk berbaris untuk balik. dannn, saya nampak awak. hati saya seperti di cucuk-cucuk. hati saya meronta-ronta tak nak balik. saya nak di samping awak.. saya tunggu jer dekat situ sampai awak lalu depan saya dalam keadaan berbaris. awak senyum dan buat muka yang saya sangat suka. muka muncung! hehe.. lepas tu awak terus tunduk. saya sibuk cakap "jaga diri..," tapi awak tak endahkan. awak sedih, saya tahu..

kawan-kawan awak semua bising suruh saya jaga diri. lawak la mereka :P dan saya suruh informer kita jagakan awak. dia dengan bangga cakap "baik!..," haha, comel mereka semua.. saya balik, dan sebelum saya melangkah keluar daripada kem, saya sempat pandang bukit untuk ke padang kawad. saya rasa nak berlari naik atas dan beritahu awak yang saya nak balik. tapi mustahil, berat hati saya berjalan keluar dari kem. sebelum saya balik saya cakap "selamat tinggal kem PLKN!!!," mak saya geleng-gelengkan kepala jer. hehe..

bila balik rumah, kita tetap contact. apa yang buat saya makin sayangkan awak, awak tak pulangkan telefon awak pun sebab saya. awak tak nak lepas dari mesej dengan saya.. awak, saya rindu awak walaupun tak sampai sehari kita berpisah.. kita terus-terusan berhubung.. sampailah awak dah keluar dari PLKN beberapa hari kemudian. dan pada hari saya jumpa awak semula dekat dengan rumah awk. walaupun saya berkerja balik slpas dripda plkn.. kita tetap berhubung. rakan bilik saya pun kenal awak. hari-hari saya cerita pasal awak dekat mereka. mereka pun sangat mengenali hati budi awak :)




seminggu berlalu, tiba-tiba saya kata nak datang jumpa.Awk terperanjat  bercampur gembira. semangat saya tunggu awak hujung minggu tu.. tapi saya tak dapat cuto sebab kerja saya banyak. saya byk bergrau dengan awk dan saya rjin usik awk...saya risau teramat saya masa tu. saya buka cerita, saya siap buat solat sunat hajat supaya ALLAH selamatkan perjalanan pergi dan balik awak :') bila awak mesej yang awak dah selamat sampai, bersyukur tak terkata sayang :')

itulah kali terakhir kita berjumpa dalam keadaan yang sedang hangat bercinta.. hari demi hari sampailah suatu hari, awak jarang mesej saya. saya pelik sikit sampailah saya tahu awak keluar dengan buah hati awak. robeknya hati saya masa tu ALLAH jer yang tahu.. saya tahu saya yang kedua tapi awak tak beritahu saya pun. awak, saya sedih sangat masa tu. awak, saya call dan mesej awak tak balas-balas. seminggu! dan cukup seminggu, saya cuba untuk slow down-kan hati saya.. sebab saya busy minggu tu dan paused kan dulu pasal kita. 

dan saya datang pada waktu yang tak tepat, saya terus cakap nak berkawan dengan awak.. awak tunggu saya cuti  untuk jumpa awak dan selesaikan semua.. sampai saya cuti , saya nak jumpa mak abah awak...saya ajak awak keluar dan kita berbual hati ke hati. ternyata saya lambat.. saya masih sayangkan awak, tapi awak kata awak nak putus dengan.. sebab mak abah awak x bgi kiter kwan.. awak cuba pertahankan saya untuk awak tapi, awak dah tetapkan yang awak putus dengan  saya. awak kata saya tak layak untuk awak. ada lelaki lain yang lebih sesuai untuk saya. awak, awak sedar tak apa yang awak cakap?

hancurnya hati saya masa tu, walaupun saya cakap "awak cakap macam ni bukan nak hancur kan hati saya, tak! awak nak saya pandang ke hadapan. Yang Atas tu yang merancang segalanya..," saya tunduk. air mata saya bertakung. tapi saya kuat! saya perlu kuat dan akhirnya kita ambil kata putus, awak tak dapat pertahankan saya. awak kalah. awak nak  putus dengaa saya dan saya kembali berdiri sendiri.. tanpa ada mana-mana perempuan di samping saya..

sampai lah kterang tamat latihan saya still berhubungan dengan awak..Kterang makin lama makin mesra and awak selalu janji dengan saya akan setia dengan saya sampai akhir hayat awak..Awaj selalu gak berjanji dengan saya yang awak akan cuba untuk jadi perempuan yang baik and janji Awak tak akan mudah berpaling pada yang lain..Saya simpan semua janji2 awak..Time ngah hangat bercinta,saya dengan awak selalu bertukar2 barang..saya ada bagi bear kat awak and awak dengan aku namakan bear tu Baby On..hehe konon nak sweet..haha..Baby On la pengikat kasih antara saya dengan awak..cehh..hehehhe..Tapi kadang2 saya takut kalau suatu hari nanti saya akan kehilangan awak..

awak..
kata-kata terakhir saya, semoga awak bahagia di samping dia. kita kekal sahabat hingga ke syurga. In Shaa ALLAH. selagi termampu, saya tunggu awak kembali pada saya. doa saya agar awak dijodohkan untuk saya jika itu yang terbaik. mungkin sekarang ALLAH pisahkan kita kerana Dia nak memberi jalan cerita yang baru antara kita di masa hadapan. In Shaa ALLAH, diharapkan begitulah.. sayang dan cinta saya untuk awak, In Shaa ALLAH sampai mana saya mampu. saya cuba untuk kekalkan cinta saya untuk awak.. ingat, PLKN tempat kita mulakan segala-
galanya.. dan kerana PLKN kita bersatu. 






                      







  "ALLAH memberi apa yang kita PERLU, BUKAN apa yang kita MAHU"
*****

sahabat, tabahlah. ALLAH sentiasa di sisi anda. jangan biarkan hati hancur kerana kaum Hawa.. Kuatlah wahai hati sahabatku! :) apa-apa pun, kisah anda ni sangat sesuai dengan lagu Hafiz - Bahagiamu Deritaku. tapi jangan begitu, bahagia dia, bahagia anda juga! good luck kawan ^__^

Kini Hanya Tinggal Kenangan Untuk ku

Sunday, August 18, 2013

GADIS-GADIS INGIN TAHU TANDA-TANDA LELAKI JATUH CINTA?


Ingin tahu tanda-tanda lelaki kalau sedang jatuh cinta? Begini katanya….
1. Dia bersungguh-sungguh melakukan sesuatu untuk kekasihnya dengan rela bukan
kerana terpaksa.
2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya..
3. Dia banyak menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayanginya.
4.. Dia berusaha mengukung kebebasan kekasihnya karena perasaa cemburunya yang meluap-luap.
5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.
6. Dia selalu mengawasi gerak-geri kekasihnya karena dia sentiasa merasa curiga.
7. Dia tidak suka ada lelaki lain mendekati kekasihnya.
8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpahkan
seluruh perhatian kepadanya.
9.. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian karena dia mahu kekasihnya melayaninya lebih dari orang lain.
10. Dia menjadi orang yang paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.
11. Dia kadang-kadang suka merajuk kerana ingin dipujuk oleh kekasihnya.
12. Dia akan merasa sengsara apabila berjauhan dengan kekasihnya terlalu lama.
13. Dia selalu mempastikan keselamatan kekasihnya.
14. Dia akan lebih mementingkan kekasihnya daripada dirinya sendiri.
15. Dia kerap bertanya apakah kekasihnya mencintainya karena dia merasa cintanya
lebih kuat daripada kekasihnya.
16. Dia tidak akan mempedulikan wanita lain apabila tidak ada urusan penting
dengannya.
17. Dia cuba meluangkan lebih banyak waktu dengan kekasihnya.
18. Dia membanggakan kekasihnya di depan orang lain.
19. Jika ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan merasa sangat sedih dan tidak akan percaya lagi deangan cinta wanita lain. Namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali padanya.
20. Apabila ada orang ketiga, dia akan kehilangan akal sihatnya dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.
21. Dia menganggap kekasihnya sebagai orang yang paling dipercaya dan
sanggup menyerahkan harta maupupun nyawanya sendiri.
22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya. Namun jikalau dia berbuat demikian itu berarti hatinya belum 100 % mencintai kekasihnya.
23.. Tidak semua laki-laki sanggup meneteskan airmata hanya untuk seorang wanita.
Hargailah insan bergelar lelaki…

Thursday, February 14, 2013

11 Hadiah Untuk Perempuan Paling Suka

1.Jam tangan
2.Cincin
3.Gelang
4.Rantai Leher
5.Kasut
6.Pakaian
7.Minyak Wangi
8.Bingkai Gambar
9.Buku
10.Bunga
11.Teddy Bear

Wednesday, February 13, 2013

Ada 3 Jodoh

Jodoh syaitan: berkenalan > berpegangan tangan > melakukan maksiat > jaminan neraka...

Jodoh jin: berkenalan > bertepuk sebelah tangan > jumpa bomoh > menjadi milik kekal abadi > dilaknat Allah...
...
Jodoh Allah: berkenalan > cinta berputik > masuk meminang dan bernikah > jaminan SYURGA CINTA...

Lelaki Dan Perempuan

LELAKI :-
L = Lelekai
E = Ensem
L = Lebih
A = Andai
K = Kuat
I = Imannya

&

WANITA :-
W = Wanita
A = Akan
N = Nampak
I = Indah
T = Tutup
A = Auratnya

Thursday, February 7, 2013

Kalau kahwin hantaran murah

Di malam hari ini terkonang daku ayah dan emak di kampung tegah buat apa ekk ehh tanya pulak sudah semestinya tidow sampai korea ekk hehhe merapu sudah.


Malam-malam cegini syadu pulok ekk.. sedih pulak asa diri ini tiba-tiba ja. ermmm ist2 sudah takmau sedih-sedih. nak tulis entry yang tenang ni untuk para penbaca ada ke? orang nak baca entry saya di malam hari ini. itu pun kalau korang baca di malam hari la kan kalau baca pagi esok pun takpa lah tak marah pun hehee.. 


Lewat-lewat sebegini kalau cerita bab-bab kawin kan best miahhaha gatal nyew.. hok ahh alohhh relex lah kak bedah tak marah pun miahha merapu sudah.. hani nak tulis entry bab kahwin-kahwin ini. kalau kahwin ja mesti ada mulut-mulut dok sembang pasal sesebuat perkahwinan itu. tak kira mahupun buruk ka baik ka? mesti ada juga manusia nak kata.

  Photo: Jangan malu untuk perkara sebegini ^^

Kalau kahwin hantaran murah,Ish! Murahnya hantaran dia, ni mesti bakal menantu dia sengkek ni!kahwin hantaran mahal pulak? Ish! Mahalnya? Nak jual ke anak apa?! Mesti nak menunjuk hantaran anak dia mahal.itu lah mulut manusia yang tidak pernah puas hati.  

Dan kahwin umur muda pulak Ish! Muda-muda dah kahwin, ni mesti ade buat benda tak baik ni. Ntah-ntah dah ada isi kot! Fikiran kotor betoi kan? mendirikan masjid itu kan lebih elok.Kahwin usia tua pun ada orang kata Ish! Dah tua baru nak kawen, tu la muda-muda tak nak kawen, org da beranak-pinak dia br nak kawen. Kesian, tak laku kot! buat macam dah jodoh lewat kan. 


Ish! Besarnye majlis. Kalah anak DATUK. Nak berlagaklah tu, macam anak die je nak kawen kat dunia ni!Kahwin majlis kecik pun ada orang kata.Ish! Ni majlis kahwin ke ape? Kedekutnya, makanan pun ntah pape bukan selalu, buatlah besar sikit! ehhh dah orang bagi makan free tu besyukur la.Kahwin majlis besar


 
Photo: KAHWIN HANTARAN MURAH ♥
☞ Ish! Murahnya hantaran dia, ni mesti bakal menantu dia sengkek ni!

KAHWIN HANTARAN MAHAL ♥
☞ Ish! Mahalnya? Nak jual ke anak apa?! Mesti nak menunjuk hantaran anak dia mahal.

KAHWIN UMUR MUDA ♥
☞ Ish! Muda-muda dah kahwin, ni mesti ade buat benda tak baik ni. Ntah-ntah dah ada isi kot!

KAHWIN DI LEWAT USIA ♥
☞ Ish! Dah tua baru nak kawen, tu la muda-muda tak nak kawen, org da beranak-pinak dia br nak kawen. Kesian, tak laku kot!

KAHWIN MAJLIS KECIL ♥
☞ Ish! Ni majlis kahwin ke ape? Kedekutnya, makanan pun ntah pape bukan selalu, buatlah besar sikit!

KAHWIN MAJLIS BESAR ♥
☞ Ish! Besarnye majlis. Kalah anak DATUK. Nak berlagaklah tu, macam anak die je nak kawen kat dunia ni!

p/s : BERSANGKA BAIKLAH, JANGAN DENGAR KATA ORANG, DENGAR KATA ALLAH ! HIDUP INSYA-ALLAH BAHAGIA. NAK KAHWIN TAK SUSAH TAPI MEREKA DAN KITA YANG BUAT KAHWIN JADI TERSEKSA !

 

p/s : BERSANGKA BAIKLAH, JANGAN DENGAR KATA ORANG, DENGAR KATA ALLAH ! HIDUP INSYA-ALLAH BAHAGIA. NAK KAHWIN TAK SUSAH TAPI MEREKA DAN KITA YANG BUAT KAHWIN JADI TERSEKSA !

Sunday, February 3, 2013

♥ FACEBOOK ♥

F - Fahamilah wahai umat islam
A - Aurat itu wajib ditutup
C - Comelkan kalau tutup aurat ?
E - Esok ntah kita hidup ke tak
B - Bukannya kita dijamin syurga 
O - Orang yang tutup aurat disayangi ALLAH 
O - Orang yang tak menutup aurat dimurkai ALLAH 
K - Kerna menutup aurat itu diwajibkan ALLAH !

Saturday, February 2, 2013

Seindah2 nye

◕Seindah2 hati adalah bersangka baik..
◕Seindah2 kesedihan adalah mengenangkan dosa..
◕Seindah2 penghayatan adalah ayat2 al-Quran..
◕Seindah2 nasihat adalah hadis2 nabi SAW..
◕Seindah2 taat adalah kepada Allah S.W.T..
◕Seindah2 ikutan adalah kepada Rasullullah S.A.W..

Wednesday, January 30, 2013

Kahwin Jenis Macam2

KAHWIN HANTARAN MURAH ♥
☞ Ish! Murahnya hantaran dia, ni mesti bakal menantu dia sengkek ni!

KAHWIN HANTARAN MAHAL ♥
☞ Ish! Mahalnya? Nak jual ke anak apa?! Mesti nak menunjuk hantaran anak dia mahal.

KAHWIN UMUR MUDA ♥
☞ Ish! Muda-muda dah kahwin, ni mesti ade buat benda tak baik ni. Ntah-ntah dah ada isi kot!. / Terdesak sangat ke...??? ... !!!


KAHWIN DI LEWAT USIA ♥
☞ Ish! Dah tua baru nak kawen, tu la muda-muda tak nak kawen, org da beranak-pinak dia br nak kawen. Kesian, tak laku kot!

KAHWIN MAJLIS KECIL ♥
☞ Ish! Ni majlis kahwin ke ape? Kedekutnya, makanan pun ntah pape bukan selalu, buatlah besar sikit!

KAHWIN MAJLIS BESAR ♥
☞ Ish! Besarnye majlis. Kalah anak DATUK. Nak berlagaklah tu, macam anak die je nak kawen kat dunia ni!

Buruk sangka zaman skrg, semua tak boleh.
Itu la cara SYAITAN rosakkan manusia
Sampaikan orang hanya sanggu like sahaja
tapi x sanggup untuk SHARE perkara yang akan mengingatkan sesama manusia

Friday, January 25, 2013

Cara dekatkan jodoh (mencari cinta) ?


MUKA PUTUS CINTA... MACAM NI LAH!!!!! BHAHAHAHA INI HANYA LAKONAN TAKDAK MENGENA GAN AKU OKEY....EHHEHEHHEE......



Jodoh takkan datang bergolek. Ada orang yang mahu berkahwin dan amat perlu cinta, sukar menemui cinta sejati. Ada yang tak sedia, tapi ramai pula yang ikhlas meminati dan orang mahu menjadikannya calon menemani . Dalam aspek ini, apa yang penting adalah pemahaman terhadap diri sendiri. 

Jangan labelkan diri aku yang tersisih . tapi katakan aku yang terpilih. Terpilih untuk demikian dengan manusia, tapi perlu bercinta dengan ALLAH (terlebih dahulu)


 
Alasan Sukar mencari jodoh .
*Jodoh belum sampai
*Cara tepat memahami qadak dan qadar bukan menyalahkan takdir. Semua perkara ada sebab.
*Hati tidak fokus, jika berniat ikhlas, berusaha benar,insyaallah ALLAH bantu .
*Belum Bersedia
*Terlalu memilih
*Hati tak bersih - buangkan rasa yang tidak tidak dengan insan sekeliling


Kenapa sukar bertemu jodoh ?


-Fobia bercinta  (kenangan lalu )
-sifat negatif bertakhta dalam diri (suka membujang, melepak)
-Banyak meminta dan kurang memberi (Allah sukar menolak permintaan manusia yang suka menolong orang dan berbuat baik )
- Tidak istiqamah dalam menjalinkan hubungan . (Pentingkan diri dan tak menghormati )
-Tidak sabar (menjurus maksiat saja fikirnya)
-Kurang berusaha dengan usaha yang bersesuaian
-Restu ibu bapa
-Tidak nampak keperluan berumah tangga (Tak nampak ganjarat akhirat orang yang berumah tangga ) - malah ada hikmah yang banyak juga di dunia :)
- Banyakkan berdoa 



*Amati orang di sekitar anda *jodoh selalunya tidak jauh*
* Tidak Mudah patah semangat *tak semua kita nak,kita dapat, teruslah mencuba*
*Mengisi hati dengan ibadah tertentu
*Menyayangi semua orang di sekitar anda
*Menyucikan hati
*Sentiasa bersiap sedia bila-bila masa. Ceria, bersih dan baik tak kira di mana anda berada, percayalah jodoh ada dimana-mana .
*Lengkapkan diri sendiri dengan ciri-ciri perempuan atau lelaki idaman.

Dekatkan jodoh (bagi yang dah jumpa orang dia suka) :


 *Fahami emosi dan jiwa dia *jangan over*
*Elakkan memberi tumpuan pada kelemahan * lebih lihat pada kelebihan*
*Senyuman dan bahasa badan perlu dijaga
*Keserasian atau persamaan perlu dimanfaatkan , dipupuk selalu
*Bertemu dengan menjaga syariat
*Mempamer emosi yang sama (empati selain simpati )
*Bantu naikkan semangat
*Memuji dengan ikhlas *bukan buat-buat*
*Seimbang
*Tindakan serentak yang berulang (nampak kesungguhan di situ)
                                        
                                  BACA JEW TAK PAYAH EMOSI SANGAT!!!! BAHHAHAH 
                                                
                                              SEKIAN TERIMA KASIH!!!!  

Cinta..


     Assalamualaikum.... selamat pagi korang, tu pun kalau korong baca di kala pagi heeeeee,, kemarin cerita kawin-kawin ,hari ini nak cerita bab cinta-cintun-cintan megi cintan miahahhahaa..... dikala pagi yang sejuk-sejuk ni terasa nak tulis etry bab cinta pulak, sebab ramai sangat orang tengah becinta zaman sekarang, tak kira budak-budak sekolah rendah pon dah kenai erti "COUPLE" itu.

      Zaman sekolah rendah saya dulu nak becinta pon tak tau hukhuk.... yew la dah kecik lagi kan. budak sekolah rendah sekarang macam-macam Teknologi dan ada, zaman saya dulu nak jumpa HP 315, pon susah owh... sekarang budak umur 3tahun pon dah maju la dah pandai guna ipax lagi.. 

 

     Nak cerita bab cinta, la apew yang dok p lari topip ke zaman-zaman dulu kala dan kini bahhahaha.... okey kembali kepada topip nak di bincangkan ini heeee... cinta ini ibarat roda yang berputar.. seumpama kadang-kadang kita di atas kadang-kadang kita di bawah, itu la manusia tak selalu nya di atas. ibarat kita yang tengah becinta, kadang-kadang kita rasa sayang sangat dekat pasangan kekasih kita kadang-kadang rasa tertanya-tanya "betoiiii.. ka ni aku suka dekat dye ni.. betoi ka aku nak betul-betul dengan dye ni" itu la bila orang becinta mesti ada perasaan tertanya-tanya. 

       Saya rasa korang mungkin pernah mendengar bahawa kehidupan kita ini tidak selalu nya indah, sepeti saya katakan kehidupan kita ini ibarat seperti sebuah roda yang berputar. sekejap kita berada di atas, sekejap kita berada di bawah. sekejap kita hidup senang, dan sekejap kita hidup susah.proses ini berulang-ulang sama aeperti sebuah roda yang berputar tanpa henti.

     

        Begitu juga dengan perhubungan kita bersama dengan pasangan. ianya sama seperti sebuah roda, seperti kehidupan yang kita lalui, kadang-kadang kita rasa gembira dengan pasangan kita. tetapi ada masanya,kita akan berasa sedih.  

         

        Macam-macam perkara boleh berlaku dalam berpasangan. ketika RODA kita berada di atas, segalanya adalah kegembiraan bersama-sama, tengok wayang bersama-sama, berkongsi kisah dan cerita, dan meluangkan masa, bersama dengannya. 

       Tetapi, apabila RODA kita berada di bawah, segalanya hanyalah kesedihan. mungkin disebabkan berlakunya perselisihan faham, terasa dengan sikap pasangan, atau berkecil hati menyebabkan perhubungan itu tidak manis danmenjadi hambar. pada waktu itulah kita sedar bahawa tidak segalanya indah dalam berpasangan. langit yang cerah tidak akan sentiasa cerah tanpa mendung dan hujan.

 “Kita dipandang baik kadangkala bukanlah kerana kita benar-benar baik, tapi kerana Allah menutup aib yang ada pada diri kita. Barangkali kalau aib kita dibuka dan didedahkan, tidak ada satu kebaikan apa pun pada diri kita di mata manusia.”


Pesanan dari saya untuk semua peringkat UMUR ~JANGAN buruk sangka !!JANGAN suke menipu !!JANGAN marah-marah !!JANGAN suke mengumpat !!JANGAN aib kan orang !!JANGAN fitnah orang !!JANGAN hina orang !!JANGAN minum arak !!JANGAN main nombor !!JANGAN buat maksiat !!JANGAN hisap Dadah !!JANGAN jAdi peragut !!JANGAN jadi perompaK !!JANGAN lumba haram !!JANGAN main judi !!JANGAN laWan makbapak !!JANGAN makan rAsuah !!jANGAN malukan orang !!JANGAN menengking orang !!JANGAN cepat melatah !!JANGAN kurang Hajar !!JANGAN tinggal solat !!

:: Pemakaian Cincin Mengikut Islam ::


               Assalamualaikum.. kengkawan blogger dan kawan facebook mahu pun twitter terima kasih kerana menbaca hasi tulisan saya yang tak seberapa ini.saya seorang insan biasa tiada kelebihan atau kebolehan sepeti kamu jugak yang suka bersosia di alam maya. hari ini saya nak menulis etry pemakaian cincin mengikut islam, bab kata orang cincin di jari manis mu heee...
 

         Tidak banyak saya nak huraikan sekadar pengetahuan sudah memadai. “Nasihat Nabi Muhammad S.A.W kepada Saidina Ali sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad S.A.W berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin, pakailah di jari:
jari manis,jari kelingking (anak jari) dan janganlah memakai pada jari,jari tengah,jari telunjuk "Nabi Muhammad SAW melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

 

           Para ulama Syafieyah mengatakan bahawa harus untuk dipakai cincin pada jari kelingking kanan atau kiri sekalipun. Tetapi pandangan yang masyhur ialah memakainya pada jari kelingking kanan kerana ianya merupakan tempat untuk berhias. Manakala memakai cincin pada jari manis adalah dibenarkan. Jari tengah, telunjuk dan ibu jari adalah dilarang bagi kaum lelaki untuk meletakkan cincin padanya. Ini kerana terdapat larangan daripada Baginda sallallahu alaihi wasallam kepada Sayyiduna Ali radhiyallahu anhu untuk memakai cincin pada jari-jari tersebut.